Regeringens åbning af ’CORONA-DANMARK’, minder mig meget om værktøjet KATA, som industrien gennem de sidste år, anvender som PROBLEMLØSNINGS- OG FORBEDRINGSPROGRAM.
KATA er et godt og gedigen, enkelt, grænsende til simpelt ’forskningsprogram’, der ved sin model, involverer de medarbejder, der ved hvor skoen trykker.
#KATA går fra det ukendte til det antagende/ formodede/ simulations-beregnede, til det, efter forsøg, ønskede resultat.
… meget sammenlignelig med den fremgangsmetode som forskere bruger.
KATA – STEP/spørg til:
- Nuværende situation
- Forventede resultat
- Hvad skete der
- Hvad lærte vi
- Hvad vil vi nu prøve
KATA ER SÅ ENKELT, at det kan læres på rekordtid. De virksomheder der har succes, er øjeblikkelig gået fra kort teori til praksis. De gennemfører 10 MIN. MØDER VED TAVLEN, HVER DAG.
Træningen (undervisningen/kurset), skal gennemføres i området hvor KATA skal virke - der hvor det sker - der hvor det 'sner' =
3 TIMERS TEORI OG SÅ GÅR VI I GANG ØJEBLIKKELIG! - Kan følges op med et par coaching timer og et ganske kort kursus i coaching.
Deltagere, er f.eks. involverede fra ’gulvet’ (forbedringsforslags-stillere), en team-leder (learner), der gennemfører mødet og en coach (afd.-leder), der coacher learner, under udviklingen.
Det varer tid, før det bliver en rutine og der skal være plads til ’begynder-forslag’. DER MÅ IKKE GÅ ’AKADEMIKER-TEORI’ I DET.