top of page

How to spot a trainer ... and what to look after?


MINE ABSOLUTTE INTERESSEOMRÅDER ER:

  • Om mennesker.

  • Om videndeling.

  • Om HVORDAN OG HVORFOR?

  • Om hvordan man finder et talent, en træner, en leder og/eller en mentor.

ÅBN ØJNENE, TRÆN, FORPLIGTIGE, SKAB RUM OG LYT!

Der er uanede af (skjulte) talenter hos dine medarbejdere.

Er de rigtige ledere (coaches/trænere) til stede, kan der poppe talenter op, som hverken ledelsen eller pågældende selv, var klar over kunne fremelskes!

EN LILLE HISTORIE

Der var engang 9 operatører, der blev ’tvunget’ til at deltage på et instruktørkursus (40t.).

Glade og kæmpe motiverede, udviklede de mellem 20 og 100 siders træningsmateriale per procesanlæg, hvori de klasserums-underviste deres kolleger.

På sigt, underviste 50 trænere flere hundrede kolleger.

Hold da k… hvor var de stolte og de havde noget at há det i!

LEDELSEN VAR RYSTET

Både de selv, kollegerne og ledelsen var rystet. Cost-benefit-analyse viste, en reduktion af træningstiden på 50%.

… og det var en virkelig historie.

WHAT TO LOOK AFTER?

LEDERE KENDER DERES MEDARBEJDERNE – DE VED, hvem der i det daglige er gode til at formidle og har de rigtige holdninger.

  1. HOLDNINGER Se efter medarbejdere, der har gode egenskaber ift. virksomhedens programmer, mere end de, der mest er her for pengenes skyld.

  2. TILLID Trænerne, 'tegner' virksomhedens profil (kultur) og betragtes som rollemodel. Hvad træneren gør, således gør elev. Trænerens attitude, opfattes som virksomhedens.

  3. KOMMUNIKATIVE EVNER En træner, er ‘et skridt foran’ og tænker inden de formidler, over hvordan det budskabetvil blive opfattet – træneren, sætter sig i elevens sted.

  4. LEDEREVNER En træner skal kunne træde i karakter – kommandere/beordre som: JEG VIL BÉ DIG OM AT STILLE DIG DER, FOR DERFRA SER DU BEDST. Kendskab til arbejdsprocessen – helheds-og procesforståelse.

  5. SOCIALE EGENSKABER Menneskelig- og især medmenneskelighed, i holdning og adfærd. Ydmyghed, forståelse og respekt for, diversitet og at mennesker, har forskellige verdensbilleder.

  6. NYSGERRIG/SPØRGENDE/LYTTENDE En naturlig nysgerrighed og en spørgende natur. Stiller spørgsmål ved, og lytter til forslag, om opgaver kan udføres på en bedre måde.

»Selv om en gruppe medarbejdere, har ansøgt jobbet som træner og er testet, vil der ofte være nogle, for hvem, det alligevel ikke var dem« »A ’good skills’ træner, er ikke noget man er – det er noget man bliver – it's depend ... «

14 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page