Film arbejdsprocesserne med mobiltelefonen
Ja det er der jo ikke noget nyt i, det nye er: BRUG FILOSOFIEN FRA TWI.
Træningsstandarderne er opdelt, så de kan anvendes, både som storyboard og manuskript (se vedhæftede eksempel på et job-opdelings-ark).
Inspiration til optagelserne efter nærværende program, er hentet fra dogmereglerne, DOGME95 (se nedenfor anførte link).
Hvorfor gøre det dyrt og kompliceret? – Tag en video og reducer træningen.
Hvorfor ikke involvere og engagere medarbejderne og få den skjulte viden til overfladen?
I DAG ER VI ALLE FØDT MED EN MOBILTELEFON VED HÅNDEN.
Hvorfor ikke finde BEST PRACTICE, få den standardiseret, dokumenteret og forankret? (bevar viden).
SÅDAN KAN EN TRÆNINGS-SESSION SE UD:
1) Bed medarbejderen SELV forberede og se videoen (notere/resumere).
2) Se videoen SAMMEN 1:1 – understreg vigtige punkter (HVORDAN/HVORFOR).
3) Gå til jobbet – TRÆNER UDFØRER ARBEJDSPROCESSEN – understreg vigtige punkter (HVORDAN/HVORFOR).
4) Medarbejderen udfører arbejdsprocessen og understreger vigtige punkter (HVORDAN/HVORFOR).
FORDELE:
VIDEOEN VIL OFTE VÆRE KLIPPET NED TIL MELLEM 3 – 10 MIN.
VIDEOEN KAN SES 24/7 PÅ LABTOP NÆR JOBBET.
SCROLLING, MELLEM SCENERNE, VIA TEKSTEDE TIDSLINJE-MÆRKER.
FILM/VISUALISERING ER STÆRK LÆRING.
LYD FRA APPARATER HØRES I FILMEN (LÆRING)
SPEAK PÅ ET SPROG/TEKST PÅ ANDET.
Vi skal ikke på den røde løber i Cannes eller vinde en Oscar – VI SKAL PRODUCERE TRÆNINGSFILM!
Eksempel på et job-opdelings-ark
Link til DOGME95
Inspiration til optagelserne efter nærværende program, er hentet fra dogmereglerne, DOGME95.
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/dogmereglerne-dogme-95-1995/