top of page

Læringsstile - præferencer




Mennesker har foretrukne måder at lære på – (præferencer/ læringsstile).


For eksempel betjenes produktionsapparater, ofte som der køres bil.

  • de ser (visuelt) om der er nogen der har bakket ind i bilen.

  • de starter bilen og hører (auditivt) om der er mislyde.

  • de mærker (kinæstetisk) i rattet, om der er rystelser.

  • de lugter (olfaktorisk) om der er utætheder ved brændstoftilførslen.

Som bekendt for mange, lærer vi bedst ved egne præferencer.


SÅDAN TRÆNER/ (sidemandsoplærer) DE OGSÅ ANDRE, MED UDSAGN FRA EGNE PRÆFERENCER!


… og det betyder f.eks., at en meget VISUELT ORIENTERET træner, vil bruge egne præferencer i en træningssession, med udsagn som … efter du har startet, vil du kunne se – eller … efter nogle sekunder vil den vise dig, etc.


– og her knækker filmen, hvis det er en auditivt orienteret elev, idet pågældende ikke vil kunne se en skid.


Jeg har oplevet operatører komme på eftermiddags-skift og øjeblikkelig, de træder ind i produktionshallen, kommer med udsagn som:


HEY – der er noget galt med produktionsapparatet bagerst i hallen – der lugter kraftigt af …


Eller – der er noget galt med … – der er en forkert lyd, etc.


Derfor skal der under træning af trænere, indgå læring om de forskellige læringsstile, og trænes i udsagn som:

  • 5 min. efter du har startet, vil du høre der kommer en lyd …

  • indenfor 10 minutter, vil du kunne lugte, osv.

Træneren skal herefter bekræfte med: Kunne du høre – og kan du lugte – ALT DET SKAL GENTAGES AF ELEVEN – OG DU HAR DERMED, HURTIGERE ’PROGRAMMERET’ HJERNEN.


 

12 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page