Mennesker har foretrukne måder at lære på – (præferencer/ læringsstile).
For eksempel betjenes produktionsapparater, ofte som der køres bil.
de ser (visuelt) om der er nogen der har bakket ind i bilen.
de starter bilen og hører (auditivt) om der er mislyde.
de mærker (kinæstetisk) i rattet, om der er rystelser.
de lugter (olfaktorisk) om der er utætheder ved brændstoftilførslen.
Som bekendt for mange, lærer vi bedst ved egne præferencer.
SÅDAN TRÆNER/ (sidemandsoplærer) DE OGSÅ ANDRE, MED UDSAGN FRA EGNE PRÆFERENCER!
… og det betyder f.eks., at en meget VISUELT ORIENTERET træner, vil bruge egne præferencer i en træningssession, med udsagn som … efter du har startet, vil du kunne se – eller … efter nogle sekunder vil den vise dig, etc.
– og her knækker filmen, hvis det er en auditivt orienteret elev, idet pågældende ikke vil kunne se en skid.
Jeg har oplevet operatører komme på eftermiddags-skift og øjeblikkelig, de træder ind i produktionshallen, kommer med udsagn som:
HEY – der er noget galt med produktionsapparatet bagerst i hallen – der lugter kraftigt af …
Eller – der er noget galt med … – der er en forkert lyd, etc.
Derfor skal der under træning af trænere, indgå læring om de forskellige læringsstile, og trænes i udsagn som:
5 min. efter du har startet, vil du høre der kommer en lyd …
indenfor 10 minutter, vil du kunne lugte, osv.
Træneren skal herefter bekræfte med: Kunne du høre – og kan du lugte – ALT DET SKAL GENTAGES AF ELEVEN – OG DU HAR DERMED, HURTIGERE ’PROGRAMMERET’ HJERNEN.
Comments